Monday, December 14, 2009

PeNJaRa SeREmBaN...ToLong!! zuL HeLp Me~

haa ni bkn cite psl aku kne masok lokap ke ape ea.. hri ni streamyx ade bkak booth kt sner.
wtf?? apsal lak kt sner..? msti de org tnye cmni..

nmpk pintu msuk penjara yg besar tu? haa bumbung ye bentuk minang kabau pnyer taw.. org nogori laa kn.. org minang kabau asalnye.

mse 1st time aku dgr dr mlut ayh aku, aku pn x pcya jgak.. xkn la bnduan nk bli streamyx kot kn. x logik lgsung.. so whenever i arrived there, i noticed that it's not for the prisoners. However, it's for pegawai2 polis kt sner lor. haha~ ape la 1st prediction aku nih.. cm bdak2 ja. Selama kami di sana, kami peroleh byk respon tp yg bru melanggan hnya 2-3 org shja. de yg interested tp de yg nk kne tnye org uma dlu lh, nk pkir dlu lh, nk dtg esk plak lh..mcm2 lh karenah. yg pasti brochure telah pn ciap diberi beserta no fon ku spya 4 those yg x jd amek hri ni, potensi utk die melanggan pd esk hri nye amat lh cerah. boleh la die call ku utk ku register kn nme nye utk langganan streamyx. =)

haa.. ni kn depan pntu msuk penjara tu..d history of this prison

booth streamyx kami btul2 dpn pintu pejabat sner.. diberi izin taw b kt situ

tepat pkul 4.30, tetibe hujan lebat.. huh kami terpakse tutup booth. mmg x bleh smbung dh sbb lebat giler hujan. dari pagi smpai ptg sblm hujan tu, kami rse kami seolah-olah berada di tgh pdg psir laa...perghh superb panas!! nsb i pkai sun block taw.. awww! Eeeuuu goli den!!! =p

mse menunggu hujan redha, ku bace mjlah nukilan2 banduan yg ade di situ.. ni antara yg aku salin lh k. so akhir utk post nih, korg bleh bce kisah benar luahan banduan di sini.. hayati lah~

KISAH BENAR

Ini adalah kisah benar hidupku sebagai seorang penagih dadah. Pada tahun 2007, aku telah berkenalan dengan seorang insan yang aku gelarkannya sebagai kakak. Pada mulanya kakak adalah insan yang sangat mengambil berat tentang diriku. Setelah beberapa bulan perkenalanku dengannya, barulah aku tahu bahawa kakak adalah seorang penagih dadah. Kakak pernah menghisap dadah di depan mataku sendiri dan pernah mempelawa diriku untuk mencuba sejenis dadah yang dipanggil syabu tetapi aku menolak pelawaannya pada kali pertama. Aku mula terjebak dengan najis dadah selepas aku bergaduh dengan kekasihku dan menyebabkan hubunganku dengannya terputus. Bagi menghilangkan rasa sedih dan tertekan kerana kehilangan orang yang aku cintai dan kasihi, aku mula mengambil dadah.

Dari hari ke hari hidupku tidak sempurna tanpa dadah. Dulu aku seorang yang benci pada dadah tapi kini aku seorang penagih yang dibenci oleh masyarakat. Semakin lama hidupku semakin terasing, jika dahulu aku mempunyai ramai kawan tetapi kini semuanya hilang akibat kesilapan yang telah aku lakukan. Pada suatu hari, aku telah ditangkap polis dan akhirnya aku dihantar di Penjara Wanita Kajang.

Menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tiada berguna. Aku ditempatkan di sini untuk beberapa bulan. Di penjara banyak mengajarku menjadi insan yang lebih berdisiplin dan berdedikasi. Pada mulanya aku sukar untuk menerima kenyataan bahawa aku berada di dalam tembok dan di kelilingi pagar yang tinggi. Lama-kelamaan aku mula menerima kenyataan bahawa apa yang berlaku ke atas diriku adalah dari kesilapan diriku sendiri.

Nasihatku pada golongan muda di luar sana, jangan sesekali melibatkan diri dengan penyalahgunaan dadah keran kesannya lebih buruk dari kebaikan. Janganlah terpengaruh dengan gejala dadah kerana dadah bukanlah satu jalan penyelesaian masalah malah memburukkan lagi keadaan kerana dadah adalah perosak segalnya.

Nukilan : Zan***** Bt Mohd *****
(Banduan Wanita Kajang)

p/s: identiti nye ni x prlu la ku nk hebohkan,.. yg penting kite amek iktibar n nasihat yg di smpaikn tu ok. papai..da ngantok dh nih. wit derim ye~ (-.-)zzZ

~i TrusT evEryOne but i dOnt TrusT The DEviL inSiDE TheM~

3 kutipan komen:

tengku said...

weh mikel..ak nak nsihat ko ny..
jgn libatkan diri ngan dadah..
hahaha

~zuL~ said...

haha ye la po'on.. dadah x kn ku usik seumur idop aku kecuali dadah yg doktor bg.. haha medicine!!

Anonymous said...

Dah kenapa panggil aku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...