Thursday, November 26, 2009

AidilAdha al-MubaRak kembali LaGi

Salam aidiladha al-mubarak... setinggi-tinggi kesyukuran kita panjatkn kehadrat Allah yg satu yg telah beri kita peluang skali lagi utk meraikan ibadah korban pd thun ini dan dgn nikmat iman dan Islam kita sama-sama dapat menunaikan solat sunat adiladha di masjid secara berjemaah.

menu raya.. nasi himpit, aym msk kari, rendang daging n rendang kerang, kuah kacang... sdap nye mak msk.

Lembu berjaya ditumbangkan, para syabab mengambil-alih utk menyembelih lembu.

Dalam Surah al-Maidah ayat 5, Allah menyatakan:
“Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan mati dipukul, dan mati jatuh, dan mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih, dan yang disembelih atas nama berhala.” (Tafsir al-Rahman, Jakim).

Proses memotong dan membahagikn daging korban kpd penduduk


Akhir kata, salam aidiladha daripada saya sekeluarga kpd semua umat Islam. Semoga kita menyelamai erti pengorbanan disebalik perjuangan Islam oleh Baginda dan para sahabat dalam menegakkan kalimah Allah yg satu. Barang siapa yg menyebut "لاإلهإلاالله محمدالرسول الله " Lailaha illAllah Muhammadarrasulullah, maka dia merupakan seorg daie'. Sama-sama kita menegakkan agama Islam di atas muka bumi Allah ini..insyaAllah. -wallahua'lam-

~i TrusT evEryOne but i dOnt TrusT The DEviL inSiDE TheM~

0 kutipan komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...